Czy w ramach konkursu nr POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15 narzucone zostały kwoty (min/max w PLN) wartości projektów?
W Regulaminie konkursu nr POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15 nie określono kwoty minimalnej/maksymalnej wartości projektu. Niemniej jednak Instytucja Organizująca Konkurs
w kryterium dostępu nr (12) określiła, iż średni koszt przypadający w projekcie na jednego uczestnika projektu nie powinien przekraczać 14 000,00 PLN.
Czy wsparciem w ramach projektu w konkursie POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15 mogą zostać objęte w 100% osoby niepełnosprawne? Jeśli tak, to czy w przypadku gdy uczestnikami projektu będą w 100% osoby niepełnosprawne, minimalny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej zgodnie z kryterium dostępu nr 11 winien być na poziomie 17%, czy też należy ustalić jego minimalną wysokość w zależności od statusu osoby niepełnosprawnej na rynku pracy i posiadanych kwalifikacji? Dla przykładu projekt zakłada objęcie wsparciem 100 uczestników z niepełnosprawnością, w tym 10 osób długotrwale bezrobotnych (kryterium dostępu nr 5) i 20 osób o niskich kwalifikacjach. Prawidłowo ustalony wskaźnik winien wynosić:
1. 17% x 100 UP niepełnosprawnych = 17 czy 17% x 100 UP niepełnosprawnych+ 35% x 10 UP niepełnosprawnych i długotrwale bezrobotnych+36%X 20 UP niepełnosprawnych o niskich kwalifikacjach+17+4+8 +29 osób?
Zgodnie z treścią przedstawionych w Regulaminie konkursu nr POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15 kryteriów dostępu w projektach konkursowych nie występuje ograniczenie możliwości zrekrutowania grupy docelowej, która w 100% składałaby się z osób niepełnosprawnych. Jednocześnie niezależnie od powyższego, należy podkreślić, iż zgodnie z kryterium dostępu nr 5 grupę docelową w projekcie muszą stanowić w minimum 10% osoby długotrwale bezrobotne. Ponadto należy zaznaczyć, iż aktywizacja zawodowa osób pozostających bez zatrudnienia, zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy stanowi podstawowe wyzwanie dla polityki zatrudnieniowej, dlatego też kryterium dostępu nr 11 dotyczące osiągnięcia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej ma zagwarantować odpowiednią skuteczność projektów ukierunkowanych na aktywizację zawodową osób objętych wsparciem. Przyjęte w ww. kryterium wartości poszczególnych wskaźników efektywności zatrudnieniowej bazują na założeniu wysokiej jakości zindywidualizowanego wsparcia osób młodych, które powinno znaleźć odzwierciedlenie w podjęciu pracy. Biorąc pod uwagę powyższe, wymienione w kryterium dostępu minimalne wartości wskaźnika efektywności zatrudnieniowej należy ustalić w zależności od statusu osoby niepełnosprawnej na rynku pracy oraz posiadanych przez nią kwalifikacji, albowiem przedmiotowe kryterium nakłada obowiązek osiągnięcia minimalnych wartości wskaźnika efektywności zatrudnieniowej w stosunku do struktury grupy docelowej.
Zwracamy się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy obowiązkowy wkład własny w projektach będzie można rozliczać w formie rozliczenia własnych sal szkoleniowych po stawkach rynkowych. Dla przykładu realizując 80-cio godzinne szkolenie w sali będącej własnością organizacji rozliczalibyśmy w ramach wkładu własnego 80 godzin szkolenia po stawce godzinowej nie wyższej niż wskazana w załączniku nr 8 „Standaryzacja wydatków w ramach POWER"?
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 wkład niepieniężny stanowiący cześć lub całość wkładu własnego powinien być wnoszony przez wnioskodawcę/beneficjenta ze składników jego majątku (lub z majątku innych podmiotów na rzecz projektu o ile możliwość taka wynika z przepisów prawa) lub w postaci świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy na warunkach kwalifikowalności wkładu niepieniężnego tj.;
a) wkład niepieniężny polega na wniesieniu (wykorzystaniu na rzecz projektu) nieruchomości, urządzeń, materiałów (surowców), wartości niematerialnych i prawnych, ekspertyz lub nieodpłatnej pracy wykonywanej przez wolontariuszy na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
b) wartość wkładu niepieniężnego została należycie potwierdzona dokumentami
o wartości dowodowej równoważnej fakturom,
c) wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie przekracza stawek rynkowych,
d) wartość i dostarczenie wkładu niepieniężnego mogą być poddane niezależnej ocenie
i weryfikacji,
e) w przypadku wykorzystania nieruchomości na rzecz projektu jej wartości nie przekracza wartości rynkowej (np. sale, których wartość wycenia się jako koszt eksploatacji/utrzymania danego metrażu), ponadto wartość nieruchomości jest potwierdzona operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę zgodnie z przepisami ustawy z 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2014 poz. 518, z późn. zm.) – aktualnym w momencie złożenia rozliczającego go wniosku
o płatność. W przypadku wyceny wkładu niepieniężnego w wartości godziwej, wartość ta nie może być wyższa od jego wartości użytkowej, którą jest bieżąca (zdyskontowana), szacunkowa wartość przyszłych przepływów pieniężnych, których uzyskania oczekuje się z tytułu dalszego użytkowania tego wkładu niepieniężnego. Ponadto wydatki dotyczące wkładu własnego powinny być zgodne z ogólnymi zasadami kwalifikowalności wydatków, które zostały określone w ww. Wytycznych, tj. m.in. przejrzyste, racjonalne i efektywne. W opinii IP PO WER warunek nieprzekroczenia ceny rynkowej (w tym określonej stawki najmu sali szkoleniowej) wskazanej w załączniku do regulaminu konkursu, jest jedynie jednym z warunków jakie wnioskodawca/beneficjent musi spełnić, by wkład niepieniężny stanowiący wkład do projektu był kwalifikowalny.
Chciałabym poprosić o doprecyzowanie jednego z kryteriów premiowych w ramach konkursu nr POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15: „W ramach projektu oferowane jest wsparcie szkoleniowe w zawodach związanych z tzw. „zielonymi miejscami pracy" lub z opieką nad osobami w wieku starszym i z potrzebami osób starszych lub budownictwem z uwzględnieniem specyfiki i zróżnicowania regionu pod względem prognozowanego zapotrzebowania na pracę w konkretnych specjalizacjach". Proszę o informację, czy aby otrzymać punkty za spełnienie przytoczonego kryterium, wsparcie szkoleniowe w ramach projektu musi dotyczyć wyłącznie wyżej wymienionych zawodów, czy wystarczy że część szkoleń dotyczyć będzie tych zawodów. Przykładowo, jeżeli w ramach projektu utworzonych zostanie 5 grup szkoleniowych, z czego jedno ze szkoleń dotyczyć będzie opieki nad osobami starszymi a pozostałe 4 całkowicie innych zagadnień, czy to kryterium uznane zostanie za spełnione (w ramach projektu oferowane będzie wsparcie szkoleniowe w zawodach związanych z opieką nad osobami w wieku starszym i z potrzebami osób starszych)?
Zgodnie z treścią przedstawionego w Regulaminie konkursu nr POWR.01.02.02-IP.16-06-001/15 jednego z kryteriów premiujących, tj. „W ramach projektu oferowane jest wsparcie szkoleniowe w zawodach związanych z tzw. "zielonymi miejscami pracy" lub z opieką nad osobami w wieku starszym i z potrzebami osób starszych lub budownictwem z uwzględnieniem specyfiki i zróżnicowania regionu pod względem prognozowanego zapotrzebowania na pracę w konkretnych specjalizacjach" aby uzyskać premię punktową, wystarczającym jest objęcie wsparciem szkoleniowym uczestników projektu związanym z jednym z ww. zawodów, np. szkoleniem z opieki nad osobami starszymi w wieku starszym i z potrzebami osób starszych. W związku z tym objęcie ww. wsparciem szkoleniowym jednej spośród pięciu utworzonych grup szkoleniowych w ramach realizowanego projektu, jest wystarczającym warunkiem aby uzyskać premię punktową za spełnienie wspomnianego kryterium premiującego. Niemniej, zgodnie z uzasadnieniem dotyczącym ww. kryterium zawartym we wspomnianym Regulaminie, wsparcie oferowane w ramach projektów powinno uwzględniać specyfikę i zróżnicowanie regionu pod względem prognozowanego zapotrzebowania na pracę w konkretnych specjalizacjach. Wsparcie powinno odpowiadać na problemy oraz wyzwania przed którymi stoją lokalne rynki pracy, stymulować aktywność gmin i powiatów z województwa lubelskiego. Przy wyborze wsparcia powinno się uwzględniać m.in. wyniki badań i analiz prowadzonych przez regionalne obserwatoria rynku pracy. Niezależnie od powyższego informuję, iż omawiane kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie zapisów zawartych w treści wniosku o dofinansowanie projektu.
Czy w ramach projektu istnieje możliwość udzielenia wsparcia w postaci poradnictwa psychologicznego, warsztatów kompetencji społecznych, warsztatu umiejętności życiowych, czy np. wsparcia terapeutycznego, jeśli tak to w jaki typ projektu tego typu wsparcie mamy wpisać? Wsparcie to jest często wsparciem, które jest niezbędne do zniwelowania barier i problemów w GD objętej wsparciem w ramach konkursu?
Wnioskodawca składając wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu Osi Priorytetowej I Osoby młode na rynku pracy, Działania 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy – projekty konkursowe, Poddziałania 1.2.2 Wsparcie udzielane z inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych jest zobowiązany zastosować w projekcie: obligatoryjnie pierwszy typ projektu (w całości) oraz fakultatywnie przynajmniej po jednym z drugiego i trzeciego typu projektu (zgodnie z kryterium dostępu nr 6). Zastosowanie form wsparcia np. w postaci poradnictwa psychologicznego, warsztatów kompetencji społecznych, warsztatu umiejętności życiowych, czy np. wsparcia terapeutycznego jest możliwe pod warunkiem dokonania rzetelnej analizy potrzeb grupy docelowej, utworzenia Indywidualnego Planu Działania, z którego wynikać będzie, iż ww. formy wsparcia są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu, realizacji jego potrzeb oraz osiągnięcia założonego w nim celu. Trafność doboru odpowiednich form wsparcia powinna wynikać ze zdiagnozowanych we wniosku o dofinansowanie problemów, a przeprowadzenie rzetelnej analizy jest podstawą ich doboru oraz metod pracy z odbiorcami projektu. Jednocześnie przypominam, iż wniosek o dofinansowanie projektu, który jest złożony w odpowiedzi na konkurs podlega ocenie przez członków Komisji Oceny Projektów i ostatecznie to członkowie KOP dokonują weryfikacji całości wniosku o dofinansowanie oraz poprawności doboru odpowiednich form wsparcia.
Czy aby spełnić kryterium dostępu nr 6 „Projekt zakłada kompleksowe wsparcie dla uczestników projektu obejmujące obligatoryjnie formy wskazane w 1, 2 i 3 typie projektu, przy założeniu, że staż/praktyki zawodowe lub subsydiowane zatrudnienie będą trwały przez okres nie krótszy niż 3 m-ce oraz nie dłuższy niż 6 m-cy (za wyjątkiem subsydiowanego zatrudnienia pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji na rynku pracy oraz pracowników znajdujących się w bardzo niekorzystnej sytuacji na rynku pracy) należy zaplanować łącznie wszystkie formy wskazane w 1,2 i 3 typie projektu? Czy wystarczy, jeśli np. z typu 3 zorganizowane zostaną tylko staże zawodowe?
Kryterium dostępu nr 6 ma na celu zapewnienie indywidualnego i kompleksowego wsparcia, które będzie jak najbardziej adekwatne do zidentyfikowanych potrzeb oraz oczekiwań uczestnika projektu. Zatem, obligatoryjnym jest, aby Projektodawca wskazał 1 typ projektu z uwzględnieniem wszystkich form wsparcia przewidzianych dla danego typu. Natomiast, w przypadku typu projektu nr 2 i 3, kryterium dostępu również narzuca obligatoryjność, jednak może zostać to ograniczone do jednej wybranej formy wsparcia, zgodnej z indywidualnym planem działania określonym dla danego uczestnika projektu.
Jaka kwota stypendium stażowego dotycząca miesięcznego wynagrodzenia dla uczestnika projektu jest kwalifikowalna?
Wnioskodawca zobligowany jest stosować stawkę stypendium stażowego określoną w załączniku nr 8 do Regulaminu konkursu nr POWER.01.02.02-IP.16-06-001/15, gdzie stypendium stażowe, o którym mowa w art. 72 ust.1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wypłacane jest w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych.
Proszę o wyjaśnienie jak WUP w Lublinie rozumie kryterium nr 16: „Projektodawca lub Partner na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie posiada co najmniej roczne doświadczenie w prowadzeniu działalności w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt"? Czy jeśli we wniosku o dofinansowanie ujmę doradztwo zawodowe, szkolenia zawodowe, staże to muszę wykazać roczne doświadczenie w realizacji tych form (każdej po roku). Ponadto czy to doświadczenie musi nawiązywać do form wsparcia realizowanych w ramach EFS i projektów PO KL 2007-2013, czy może to być wsparcie tzw. komercyjne lub podwykonawstwo?
Istotą kryterium dostępu nr 16 jest przedstawienie potencjału społecznego Projektodawcy/Partnera. W kontekście potencjału społecznego rozumie się umiejętności do współpracy np. z innymi organizacjami, instytucjami publicznymi, zaangażowania w poprawę sytuacji danej społeczności, przedstawione jako różnego rodzaju przedsięwzięcia, działania, akcje w obszarze merytorycznym planowanej interwencji. Zrealizowane zadania muszą dotyczyć zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia, czy też aktywizacji zawodowej. Doświadczenie Projektodawcy/Partnera musi być ściśle związane z zakresem wsparcia planowanym do realizacji w projekcie, nawet gdy nie realizował wcześniej projektów współfinansowanych z europejskiego funduszu społecznego.