Należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy bezrobocie ludzi młodych, ich stagnacja życiowa, brak podejmowania działań podyktowane są przez rynek pracy czy stoją za tym inne czynniki. Po 10 miesiącach realizacji projektu „Młodzi – na podbój rynku pracy!" jako koordynator projektu, mogę powiedzieć, że zjawisko NEET jest bardzo złożone.
To jest zadanie specjalne.
Grupa ta dzieli się na osoby, które nie potrafią odnaleźć się na rynku pracy, ponieważ przedwcześnie zakończyły edukację, nie posiadają kompetencji i kwalifikacji zawodowych, które umożliwiłyby podjęcie zatrudnienia, ale jednocześnie chcą pracować, osiągnąć stabilizację finansową i mieć poczucie przynależności do swojego miejsca zatrudnienia. Praca z młodymi ludźmi jest łatwiejsza, ponieważ wystarczy zastosować formy wsparcia takie jak doradztwo i poradnictwo zawodowe, uzupełnić ich braki edukacyjne, a następnie zapewnić im możliwość wykorzystania nowych umiejętności w miejscu pracy poprzez staż zawodowy. Kolejną grupą są osoby rozczarowane rynkiem pracy. Do tej grupy należą osoby z wyższymi kwalifikacjami, które ukończyły studia wyższe, co jest pewnego rodzaju szokiem. Widać tu stereotypy przekazywane przez rodziców wynikające z lat ubiegłych, kiedy to wystarczyło ukończyć studia, aby osiągnąć sukces. Kończący studia w takim przekonaniu młody człowiek, wkraczając na rynek pracy, oczekuje wysokich zarobków oraz stanowiska zgodnego z wykształceniem. Dzisiejszy rynek pracy, jak się okazuje to przede wszystkim praktyczne umiejętności wykorzystywania wiedzy. Każdy musi zaczynać od „zera" oraz zrozumieć, że awansuje się z czasem, a nie na samym starcie, tylko dlatego, że posiada się dyplom uczelni wyższej. Wsparcie tej grupy polega na pomocy młodemu człowiekowi w zrozumieniu dzisiejszej rzeczywistości i wymogów rynku pracy. Zachęceniu do zmiany kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami rynku pracy. Często jest to doświadczenie bolesne, jedni przyjmują to ze zrozumieniem, a inni buntują się i wykazują postawę roszczeniową. Dla wielu z tych ludzi potrzebne jest wsparcie psychologiczne, ponieważ w procesie aktywizacji zburzymy ich światopogląd i walczymy z przekonaniami. Ostatnią, najbardziej wymagającą grupą młodych NEETs, są osoby, które żyją na utrzymaniu rodziców, koncentrują się na własnych potrzebach i jednocześnie mają duże aspiracje. Osoby takie są często uzależnione od internetu, mediów społecznościowych i gier online oraz przyzwyczajone do „nic nie robienia". Żyjąc na utrzymaniu rodziców, nie muszą martwić się o środki finansowe na podstawowe życiowe potrzeby. Ich autorytetami są youtuberzy czy gwiazdy instagrama, czyli osoby, które zarabiają dobre pieniądze w sposób, który wydaje się młodym ludziom łatwy, przyjemny, nie wymagający edukacji, wykształcenia i wysiłku. Dlatego nie chcą się uczyć, podejmować pracy za „minimalną krajową", słuchać szefa, wstawać rano. Taka praca wydaje im się nudna, nieatrakcyjna, a oferowane zarobki „śmiesznie niskie". Osoby te są największym wyzwaniem dla pracodawców, ponieważ ci muszą zapewnić im coś więcej niż zlecenie wykonania standardowej pracy.
Nasze działanie jest elastyczne.
Pierwszym krokiem realizatorów projektów jest zachęcenie młodych do przystąpienia do projektu, zaoferowanie im atrakcyjnych form wsparcia, atrakcyjnych szkoleń związanych z umiejętnościami cyfrowymi, programowaniem, grafiką itp. Przekonujemy wtedy młodych ludzi, że ich marzenia mogą zostać spełnione, jeśli nabędą kwalifikacje związane z pogłębioną obsługą komputera. Grupa ta wymaga stałego coachingu ukierunkowanego na stawianie celów, rozwój duchowy i osobisty. Przy wspieraniu osób młodych bardzo ważna jest współpraca z pracodawcami w zakresie tworzenia warunków pracy umożliwiających rozwój indywidualnych pasji, wykorzystywania potencjału i kreatywności młodej osoby oraz zapewnienia elastycznego czasu pracy. Instytut Rozwiązań Biznesowych sp. z o. o. podszedł do realizacji projektu bardzo elastycznie. Staraliśmy się odpowiedzieć na wszystkie potrzeby uczestników i podjąć kompleksowe działania, zarówno te standardowe, jak i niestandardowe, które miały na celu aktywizację społeczną i zawodową ludzi młodych.
Tak działamy dla młodych.
Wsparcie rozpoczęliśmy od indywidualnego doradztwa i poradnictwa zawodowego. W ramach doradztwa zawodowego zidentyfikowano potrzeby zawodowe uczestników projektu, jak również dokonano diagnozy ich możliwości w zakresie dalszego doskonalenia zawodowego oraz zidentyfikowano stopień oddalenia każdego z nich od rynku pracy. Z kolei w ramach zajęć z poradnictwa zawodowego uczestnicy projektu nabyli praktyczne umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, pozyskali niezbędną wiedzę na temat sytuacji na rynku pracy i pożądanych na nim kwalifikacji. Pod okiem fachowca nauczyli się sporządzać dokumenty aplikacyjne oraz nabyli praktyczne umiejętności w zakresie prawidłowego przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej i pożądanych w jej trakcie zachowań. Efektem współpracy uczestników projektu z doradcą zawodowym było opracowanie Indywidualnych Planów Działania oraz Kart Usług Doradczych. Kolejną formą wsparcia uczestników projektu były szkolenia mające na celu nabycie przez nich nowych kwalifikacji i kompetencji zawodowych. W odpowiedzi na indywidualne potrzeby i możliwości zawodowe uczestników projektu, zorganizowaliśmy trzy rodzaje szkoleń: szkolenie sprzedażowe z obsługą komputera i kasy fiskalnej, szkolenie opiekun osoby starszej oraz szkolenie komputerowe ECDL. Wszystkie szkolenia obejmowały zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne. W szkoleniu sprzedażowym trwającym łącznie 60 godzin uczestniczyło 12 osób, w 120-godzinnym szkoleniu opiekun osoby starszej - 10 osób, natomiast w 132-godzinnym szkoleniu komputerowym ECDL aż 30 osób (3 grupy x 10 osób). Mimo że na rynku pracy istnieje ogromne zapotrzebowanie na pracowników wykwalifikowanych w zakresie opieki nad osobą starszą, wśród osób młodych wciąż największym zainteresowaniem cieszą się kwalifikacje cyfrowe. Po zakończeniu szkolenia zorganizowaliśmy egzaminy, których wyniki poświadczone w certyfikatach i zaświadczeniach potwierdziły nabycie kompetencji zawodowych w zakresie sprzedaży przez 12 osób, nabycie kwalifikacji zawodowych w zakresie opieki nad osobą starszą przez 10 osób oraz nabycie kwalifikacji w zakresie wykorzystania umiejętności cyfrowych w pracy zawodowej przez 30 osób. Wiedzę oraz umiejętności praktyczne pozyskane we wcześniejszych formach wsparcia 52 uczestników projektu wykorzystywało później na etapie współpracy z biurem projektu w zakresie poszukiwania potencjalnych miejsc odbywania stażu oraz udziału w rozmowach kwalifikacyjnych, a w rezultacie obecnie w trakcie odbywania 4-miesięcznych staży zawodowych u pracodawców. Innowacją były moderowane rozmowy kwalifikacyjne organizowane we współpracy z lokalnymi pracodawcami przy wsparciu koordynatora polegającym na podkreśleniu mocnych stron kandydatów. Dzięki temu uczestnicy mieli możliwość odbycia rozmowy kwalifikacyjnej w sprzyjającej atmosferze, z odpowiednim przygotowaniem i konkretnymi kwalifikacjami pożądanymi przez poszczególnych pracodawców. Ponadto, nauczyli się jak ważne jest dostrzeganie własnego potencjału oraz mówienie wprost o swoich umiejętnościach i możliwościach, tak aby pokazać swoją atrakcyjność na rynku pracy.
Na duży +
Wartość dodaną stanowi utworzenie grupy zamkniętej na facebooku. Początkowo służyła ona głównie jako narzędzie szybkiej i sprawnej komunikacji z uczestnikami, natomiast w miarę głębszego rozumienia zjawiska społecznego NEET, okazała się miejscem zapewniającym poczucie przynależności, integrującym uczestników projektu, zachęcającym ich do aktywności, inspirującym do rozwoju osobistego i działania. Tym samym, grupa „Młodzi – na podbój rynku pracy!", odpowiedziała na potrzeby wszystkich uczestników projektu, niezależnie od przynależności do kategorii NEET.
To jest zadanie specjalne.
Grupa ta dzieli się na osoby, które nie potrafią odnaleźć się na rynku pracy, ponieważ przedwcześnie zakończyły edukację, nie posiadają kompetencji i kwalifikacji zawodowych, które umożliwiłyby podjęcie zatrudnienia, ale jednocześnie chcą pracować, osiągnąć stabilizację finansową i mieć poczucie przynależności do swojego miejsca zatrudnienia. Praca z młodymi ludźmi jest łatwiejsza, ponieważ wystarczy zastosować formy wsparcia takie jak doradztwo i poradnictwo zawodowe, uzupełnić ich braki edukacyjne, a następnie zapewnić im możliwość wykorzystania nowych umiejętności w miejscu pracy poprzez staż zawodowy. Kolejną grupą są osoby rozczarowane rynkiem pracy. Do tej grupy należą osoby z wyższymi kwalifikacjami, które ukończyły studia wyższe, co jest pewnego rodzaju szokiem. Widać tu stereotypy przekazywane przez rodziców wynikające z lat ubiegłych, kiedy to wystarczyło ukończyć studia, aby osiągnąć sukces. Kończący studia w takim przekonaniu młody człowiek, wkraczając na rynek pracy, oczekuje wysokich zarobków oraz stanowiska zgodnego z wykształceniem. Dzisiejszy rynek pracy, jak się okazuje to przede wszystkim praktyczne umiejętności wykorzystywania wiedzy. Każdy musi zaczynać od „zera" oraz zrozumieć, że awansuje się z czasem, a nie na samym starcie, tylko dlatego, że posiada się dyplom uczelni wyższej. Wsparcie tej grupy polega na pomocy młodemu człowiekowi w zrozumieniu dzisiejszej rzeczywistości i wymogów rynku pracy. Zachęceniu do zmiany kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami rynku pracy. Często jest to doświadczenie bolesne, jedni przyjmują to ze zrozumieniem, a inni buntują się i wykazują postawę roszczeniową. Dla wielu z tych ludzi potrzebne jest wsparcie psychologiczne, ponieważ w procesie aktywizacji zburzymy ich światopogląd i walczymy z przekonaniami. Ostatnią, najbardziej wymagającą grupą młodych NEETs, są osoby, które żyją na utrzymaniu rodziców, koncentrują się na własnych potrzebach i jednocześnie mają duże aspiracje. Osoby takie są często uzależnione od internetu, mediów społecznościowych i gier online oraz przyzwyczajone do „nic nie robienia". Żyjąc na utrzymaniu rodziców, nie muszą martwić się o środki finansowe na podstawowe życiowe potrzeby. Ich autorytetami są youtuberzy czy gwiazdy instagrama, czyli osoby, które zarabiają dobre pieniądze w sposób, który wydaje się młodym ludziom łatwy, przyjemny, nie wymagający edukacji, wykształcenia i wysiłku. Dlatego nie chcą się uczyć, podejmować pracy za „minimalną krajową", słuchać szefa, wstawać rano. Taka praca wydaje im się nudna, nieatrakcyjna, a oferowane zarobki „śmiesznie niskie". Osoby te są największym wyzwaniem dla pracodawców, ponieważ ci muszą zapewnić im coś więcej niż zlecenie wykonania standardowej pracy.
Nasze działanie jest elastyczne.
Pierwszym krokiem realizatorów projektów jest zachęcenie młodych do przystąpienia do projektu, zaoferowanie im atrakcyjnych form wsparcia, atrakcyjnych szkoleń związanych z umiejętnościami cyfrowymi, programowaniem, grafiką itp. Przekonujemy wtedy młodych ludzi, że ich marzenia mogą zostać spełnione, jeśli nabędą kwalifikacje związane z pogłębioną obsługą komputera. Grupa ta wymaga stałego coachingu ukierunkowanego na stawianie celów, rozwój duchowy i osobisty. Przy wspieraniu osób młodych bardzo ważna jest współpraca z pracodawcami w zakresie tworzenia warunków pracy umożliwiających rozwój indywidualnych pasji, wykorzystywania potencjału i kreatywności młodej osoby oraz zapewnienia elastycznego czasu pracy. Instytut Rozwiązań Biznesowych sp. z o. o. podszedł do realizacji projektu bardzo elastycznie. Staraliśmy się odpowiedzieć na wszystkie potrzeby uczestników i podjąć kompleksowe działania, zarówno te standardowe, jak i niestandardowe, które miały na celu aktywizację społeczną i zawodową ludzi młodych.
Tak działamy dla młodych.
Wsparcie rozpoczęliśmy od indywidualnego doradztwa i poradnictwa zawodowego. W ramach doradztwa zawodowego zidentyfikowano potrzeby zawodowe uczestników projektu, jak również dokonano diagnozy ich możliwości w zakresie dalszego doskonalenia zawodowego oraz zidentyfikowano stopień oddalenia każdego z nich od rynku pracy. Z kolei w ramach zajęć z poradnictwa zawodowego uczestnicy projektu nabyli praktyczne umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, pozyskali niezbędną wiedzę na temat sytuacji na rynku pracy i pożądanych na nim kwalifikacji. Pod okiem fachowca nauczyli się sporządzać dokumenty aplikacyjne oraz nabyli praktyczne umiejętności w zakresie prawidłowego przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej i pożądanych w jej trakcie zachowań. Efektem współpracy uczestników projektu z doradcą zawodowym było opracowanie Indywidualnych Planów Działania oraz Kart Usług Doradczych. Kolejną formą wsparcia uczestników projektu były szkolenia mające na celu nabycie przez nich nowych kwalifikacji i kompetencji zawodowych. W odpowiedzi na indywidualne potrzeby i możliwości zawodowe uczestników projektu, zorganizowaliśmy trzy rodzaje szkoleń: szkolenie sprzedażowe z obsługą komputera i kasy fiskalnej, szkolenie opiekun osoby starszej oraz szkolenie komputerowe ECDL. Wszystkie szkolenia obejmowały zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne. W szkoleniu sprzedażowym trwającym łącznie 60 godzin uczestniczyło 12 osób, w 120-godzinnym szkoleniu opiekun osoby starszej - 10 osób, natomiast w 132-godzinnym szkoleniu komputerowym ECDL aż 30 osób (3 grupy x 10 osób). Mimo że na rynku pracy istnieje ogromne zapotrzebowanie na pracowników wykwalifikowanych w zakresie opieki nad osobą starszą, wśród osób młodych wciąż największym zainteresowaniem cieszą się kwalifikacje cyfrowe. Po zakończeniu szkolenia zorganizowaliśmy egzaminy, których wyniki poświadczone w certyfikatach i zaświadczeniach potwierdziły nabycie kompetencji zawodowych w zakresie sprzedaży przez 12 osób, nabycie kwalifikacji zawodowych w zakresie opieki nad osobą starszą przez 10 osób oraz nabycie kwalifikacji w zakresie wykorzystania umiejętności cyfrowych w pracy zawodowej przez 30 osób. Wiedzę oraz umiejętności praktyczne pozyskane we wcześniejszych formach wsparcia 52 uczestników projektu wykorzystywało później na etapie współpracy z biurem projektu w zakresie poszukiwania potencjalnych miejsc odbywania stażu oraz udziału w rozmowach kwalifikacyjnych, a w rezultacie obecnie w trakcie odbywania 4-miesięcznych staży zawodowych u pracodawców. Innowacją były moderowane rozmowy kwalifikacyjne organizowane we współpracy z lokalnymi pracodawcami przy wsparciu koordynatora polegającym na podkreśleniu mocnych stron kandydatów. Dzięki temu uczestnicy mieli możliwość odbycia rozmowy kwalifikacyjnej w sprzyjającej atmosferze, z odpowiednim przygotowaniem i konkretnymi kwalifikacjami pożądanymi przez poszczególnych pracodawców. Ponadto, nauczyli się jak ważne jest dostrzeganie własnego potencjału oraz mówienie wprost o swoich umiejętnościach i możliwościach, tak aby pokazać swoją atrakcyjność na rynku pracy.
Na duży +
Wartość dodaną stanowi utworzenie grupy zamkniętej na facebooku. Początkowo służyła ona głównie jako narzędzie szybkiej i sprawnej komunikacji z uczestnikami, natomiast w miarę głębszego rozumienia zjawiska społecznego NEET, okazała się miejscem zapewniającym poczucie przynależności, integrującym uczestników projektu, zachęcającym ich do aktywności, inspirującym do rozwoju osobistego i działania. Tym samym, grupa „Młodzi – na podbój rynku pracy!", odpowiedziała na potrzeby wszystkich uczestników projektu, niezależnie od przynależności do kategorii NEET.
Autor: Barbara Kot
Koordynator projektu
Instytut Rozwiązań Biznesowych sp. z o.o.