Опубліковувач

Rozliczaj projekt

Wszystkie wydatki, które Beneficjent zamierza ponieść w ramach konkretnego projektu, powinny zostać ujęte w Szczegółowym budżecie projektu znajdującym się we wniosku o dofinansowanie.

W ramach projektu, dofinansowaniu mogą podlegać jedynie te wydatki, które zaliczają się do katalogu wydatków kwalifikowalnych (znajdującego się w dokumentach programowych) oraz zostały zatwierdzone na etapie oceny wniosku o dofinansowanie przez instytucję, która organizowała konkurs/nabór (IP).

W sytuacji, gdy Beneficjent rozlicza wnioskiem o płatność wydatki, jakie poniósł w związku z realizacją projektu, należy przedstawić zestawienie tych wydatków. Często wymagane będzie również dołączanie kserokopii dokumentów księgowych, które będą potwierdzały poniesienie tych wydatków. W związku z powyższym, bardzo ważne jest, aby przechowywać wszelkie dokumenty związane z realizacją projektu, ponieważ niejednokrotnie trzeba będzie je przedstawić wraz z wnioskiem o płatność, aby otrzymać wypłatę kolejnej transzy dofinansowania. Wymagane będą przede wszystkim faktury i potwierdzenia przelewów, a każdy dokument księgowy powinien być oznakowany w sposób przypisujący go jednoznacznie do konkretnego projektu.

Dodatkowo, dokumenty dotyczące realizowanego projektu powinny być księgowane w sposób umożliwiający ich jednoznaczną identyfikację. Oznacza to między innymi wprowadzenie jednolitego oznakowania dla poszczególnych pozycji albo ujmowanie ich na specjalnie w tym celu utworzonych kontach. Wszystkie płatności w projekcie muszą się odbywać za pośrednictwem konta bankowego wskazanego w umowie.

Należy jednak podkreślić, że pozytywna ocena wniosku o dofinansowanie (i przedstawionych wydatków) nie jest równoznaczna z tym, że wszystkie wydatki, które zostaną poniesione w ramach projektu będą kwalifikowalne. Rozliczanie wydatków w projekcie będzie się odbywać za pomocą wniosków o płatność, które powinny być składane nie rzadziej niż co 3 miesiące, a w każdym wniosku o płatność powinny być wykazane wydatki kwalifikowalne rozliczające co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanych transz dofinansowania.

W trakcie weryfikacji wniosków dodatkowemu sprawdzeniu będą podlegać między innymi następujące kwestie:
•    czy poniesienie wydatku było niezbędne do realizacji celów projektu,
•    czy wydatek został rzeczywiście poniesiony,
•    czy wydatek został poniesiony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego,
•    czy wydatek został poniesiony w sposób racjonalny i efektywny,
•    czy wydatek został należycie udokumentowany.

WAŻNE: Tylko wydatki uznane przez IP za kwalifikowalne podlegają dofinansowaniu. Pozostałe koszty Beneficjent ponosi ze środków własnych.