W związku z zagrożeniem epidemiologicznym w województwie lubelskim spowodowanym wirusem COVID-19, mając na względzie wyjątkowy charakter zaistniałych okoliczności, Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie pełniący funkcję Instytucji Pośredniczącej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (IP PO WER) w oparciu o stanowisko Instytucji Zarządzającej PO WER, wskazuje kierunki działań możliwych do podjęcia w celu łagodzenia wpływu pandemii koronawirusa na realizację projektów współfinansowanych ze środków UE.
Ze względu na specyfikę realizowanego przez PUP/MUP projektu, stadium jego realizacji, zasadność podjęcia proponowanych, dodatkowych działań powinna być rozstrzygana indywidualnie przez właściwy PUP/MUP.
Kwalifikowanie wydatków związanych z odwoływanymi w związku z zagrożeniem koronawirusem formami wsparcia, m.in.: szkoleniami, stażami możliwe jest pod warunkiem zaciągnięcia przez Beneficjenta zobowiązań na ten cel przed 11.03.2020 r., udokumentowania braku możliwości odzyskania poniesionych na ten cel środków (odzyskanie zaliczek od dostawców
i usługodawców zakończyło się niepowodzeniem) oraz przekazania uzasadnienia powodów odwołania planowanej formy wsparcia (np. braku zgody uczestników projektu na udział w szkoleniu).
W przypadku stypendiów stażowych - uznawanie oświadczeń uczestników dotyczących między innymi konieczności opieki nad dzieckiem w wieku do lat 8, oświadczeń uczestników o zawieszeniu działalności przedsiębiorstwa, w którym odbywa się staż, oświadczeń uczestników o konieczności przebywania uczestnika w miejscu zamieszkania jako wystarczającego potwierdzenia udokumentowanej niezdolności do wykonywania zadań.
W przypadku uczestników, którym w ramach projektu przyznano dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, istnieje możliwość czasowego zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym, okres zawieszenia działalności w związku ze skutkami koronawirusa nie byłby traktowany jako naruszenie wymogu trwałości. Okres ten nie byłby wliczany do wymaganego okresu utrzymania działalności gospodarczej, a zatem po ponownym podjęciu działalności musiałaby ona być prowadzona proporcjonalnie dłużej o okres jej zawieszenia.
W tym miejscu należy podkreślić, że zastosowanie wszelkich rozwiązań stanowiących odstępstwo od przyjętych reguł wdrażania funduszy unijnych powinno znajdować uzasadnienie
w wystąpieniu siły wyższej, jaką w tym przypadku stanowi pandemia koronawirusa, dlatego skorzystanie z tego typu rozwiązań musi być poprzedzone analizą każdego przypadku i wymaga ono każdorazowego zgłoszenia do IP PO WER i uzyskania zgody w tym zakresie.